Linjer och bildkomposition

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Linjer och bildkomposition

Från kursen: Bildkomposition för fotografer

Ledande linjer gör att ögat följer linjen dit den leder. Vi förklarar hur linjer fungerar mest effektivt (och minst).
Köp medlemskap
Ledande linjer är en sak som det ofta pratas om i fotografins och bildkompositionens värld. Vad är det för någonting? I de flesta miljöer hittar man olika linjer som vare sig du vill eller inte kommer att påverka din bild. Sättet det påverkar på är att betraktarens ögon gärna följer linjer dit de leder. Du kan se det som att linjerna är som stigar in i din bild. Om du har en stig in i din bild så vill du väl att den ska leda till bildens huvudmotiv. När de ledande linjerna pekar in i din bild eller mot ditt huvudmotiv så skapas en naturlig ingång in i bilden och det känns naturligt och behagligt att betrakta. Är linjerna dessutom symmetriska så skapas en extra harmoni i kompositionen. Det här gör att det alltid är otroligt populärt att placera ett motiv mitt i en väg, på en stig, rader med lyktstolpar eller järnvägsspår till exempel. Det skapar ju klockrena ledande linjer. Så klart ska du vara försiktig med om du väljer att fotografera på ställen där det finns någon typ av trafik. – Jag har en bild här, Camilla. Här är en tunnel och jag har fotograferat två av mina vänner. Precis som du sa, det här är en tunnel. Vad får det för effekter rent ledande linjemässigt? – Ja men här hjälper ju de linjerna som går utmed tunneln, de hjälper mig direkt att fästa blicken på de stiliga herrarna i mitten. – Ja, det blir ju ett väldigt fokus på just dem med tanke på att alla linjerna i hela bilden pekar på precis där. Man fattar ju direkt att de är huvudpersonerna i den här bilden. Här har jag en till. Måns på väg från det här stället i London. Vi åkte taxi och då bestämde han sig för att här ska jag sticka ut huvudet och kolla läget lite. Finns det några ledande linjer som man kan fokusera på här, tycker du? – Ja men här är det ju de lite suddiga linjerna som finns på vägen, de blir ju ändå tydliga genom att de kommer in som något slags C-kurva mot Måns och sätter fokus på honom och hans ansikte. Och även bilens linjer, tycker jag, hjälper till att föra blicken mot huvudmotivet. – Ledande linjer är som sagt väldigt effektiva när de används till kompositionens fördel. Men tyvärr kan de, om de lämnas obevakade, med samma kraft stjälpa din komposition och din bild. I och med att betraktarens blick gärna dras till och längs med de här linjerna, så kan upplevelsen av din bild bli helt annorlunda än så som du tänkte från början. Du kan till och med vara jättenöjd med din bild för att du fick ett fint leende på ett porträtt, till exempel. Men det innehåller någonstans, i det här porträttet, linjer som inte pekar på ditt huvudmotiv. Då kommer betraktaren förr eller senare att fokusera på den här linjen istället och bilden kommer att skava lite, trots att det här leendet var så fantastiskt. Jag har ett bildexempel till det här. Det här är en fantastisk modell men det finns ju lite oroliga element i den här bilden. Då tänker jag rent linjemässigt. Vad finns det då? – Jag tänker framför allt på lyktstolpen som går nästan i mitten. Den tar nästan all uppmärksamhet från mig till en början. Sedan har vi den vita linjen längs med fotbollsplanen som mest leder min blick mot stöket med bollarna och ut ur bild. – Ser man de här som stigar in i bilden så leder de verkligen inte dit jag vill. Det är ju Josefina som ska vara huvudpersonen i den här bilden. De ledande linjerna hjälper mig verkligen inte att kommunicera det. – Nej, hon är nästan osynlig. – Ledande linjer blir ofta ett större problem eller en större möjlighet ju mer vidvinkligt ditt objektiv är. Ett riktigt vidvinkligt objektiv, till exempel 14mm, fångar som regel mycket mer av miljön runt motivet. Och där kommer det nästan garanterat att finnas några ledande linjer att se upp med. Många fotografer väljer teleobjektiv till porträtt. Ett sådant objektiv, till exempel 100mm, gör det enkelt att välja bort objekt i bildens bakgrund så all betraktarens uppmärksamhet hamnar på motivet. – Ja, vidvinkeln är väldigt populär inom landskapsfotografi, till exempel, då det skapar en maffig djupkänsla. Ledande linjer kan hjälpa till att leda tittaren in i en vacker landskapsbild. Och det här är ju mycket av en balansgång med de ledande linjerna. Vill du lägga ned arbete och energi på att få dem att hjälpa din komposition – eller ska du försöka att städa bort dem? – Jag har ett exempel där jag fotograferade min kompis Alexis när vi var ute och plockade jordgubbar i ett sådant där självplock. Den första bilden jag tog här, det är Alexis i förgrunden som är huvudmotivet här. Men de ledande linjerna som bildas av dels växter och dels gångarna mitt emellan, i den här bilden leder de ju bort mot horisonten. Och det var inte en landskapsbild jag ville skapa här, utan jag ville ta en bild på Alexis som plockar jordgubbar. Så jag satte mig på huk och tog en bild till och fick istället den här bilden, där de ledande linjerna istället för att peka på horisonten i större utsträckning pekar på mitt huvudmotiv, Alexis. På samma sätt, när jag fotograferade Kristoffer så började jag fotografera honom enligt den vänstra bilden här. Och sedan såg jag att det fanns faktiskt lite spännande ledande linjer att arbeta med här. Jag vill ju ha perspektiv på de här linjerna. Jag flyttade mig mot höger mot staketet och fick då lite mer diagonala pekande linjer som jag tyckte satte bättre fokus på mitt huvudmotiv här. Ibland har du inget val. Det finns en störande ledande linje i kompositionen och du kan inte ta bort den om du vill ta den bilden som du har bestämt dig för. Eller så har du till och med varit lite slarvig när du har kontrollerat din komposition. Jag var otroligt slarvig när jag skulle fotografera en gruppbild på ett bröllop med min drönare i somras. När jag kom hem och tittade på bilderna som jag hade tagit så ligger en trädgårdsslang fullt synligt i bilden. Väldigt irriterande när jag faktiskt på plats hade kunnat lägga fem sekunder på att be någon av gästerna att slänga bort den här slangen. Men nu fick den ligga kvar och jag upptäckte inte det då, så jag fick lägga tid och fixa det i Photoshop istället. – En annan sak man ska se upp med är lite ironiskt att de ledande linjerna pekar rakt in i huvudet på ditt motiv. Det här låter ju egentligen som en jättebra idé utifrån det vi har pratat om här med att ledande linjer ska peka rakt in på den porträtterade personen. Men om du exempelvis låter trädgrenar växa ut ur huvudet på din modell blir det sällan bra. Du har ett exempel här. – Ja, det har jag definitivt. Den här bilden på Maria är – hon är väldigt fin, naturligtvis – men jag tycker inte att trädformationen hjälper kompositionen på något sätt. – Det ser ut som att det växer grenar ur huvudet. – Det är ju ingen bra konnotation att få av bilden, tänker jag. Inte heller den här bilden på Kristoffer tycker jag gagnas på något sätt av träden, trots att de de facto pekar på honom. I nästa bild här var det den högra bilden som jag tog först. Sedan ändrade jag min vinkel så att jag tog den vänstra bilden. Kan du identifiera vad det är som har gjort att jag ville ändra vinkel här? – Att linjen går rakt genom halsen, han blir lite halshuggen där. – Ja, och det är traditionellt inte något som känns bra hos tittaren när man halshugger sitt motiv. Därför bestämde jag mig för att bara höja kameran och få Vättern här bakom Kristoffer som bakgrund istället för horisonten. – Smart! Vad som är ledande linjer är egentligen upp till dig som fotograf att bestämma. Om de ledande linjerna i sig är vackra eller skapar ett spännande mönster så är det ju inte alls distraherande utan kan vara ett motiv i sig själv. En ledande linje kan i sig själv vara ett motiv. Ledande linjer är tyvärr inte någon exakt vetenskap, men om du börjar leta efter dem i dina bilder så hittar du snart massor som du inte har tänkt på tidigare. Och det är en riktigt kul uppgift att börja leta efter dem och försöka använda dem i sin komposition. – Jag tycker bara att du ska bli lite lagom orolig av det här. Innehåller din bild linjer som inte leder någonvart så kan det fortfarande vara en bra bild. Använd regeln som något du kan leta efter när du ska ta din bild. Finns det några ledande linjer du kan använda dig av i den här miljön för att leda tittarens öga mot ditt motiv? Finns det några du ska försöka undvika i den här miljön? Om du vill undvika linjerna så kan exempelvis ett kort skärpedjup vara till bra hjälp. Du kan till exempel göra linjer i bakgrunden betydligt mindre framträdande.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter