Lager och bildkomposition

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Lager och bildkomposition

Från kursen: Bildkomposition för fotografer

En bild kan ha förgrund, motiv och bakgrund. Vi visar hur du kan arbeta medvetet med lager för att skapa djup i dina bilder.
Köp medlemskap
Första regeln som vi vill ta upp handlar om lager i din bild, och då är det inte lager som i Photoshop, utan lager som i förgrund och bakgrund i din bild och runt ditt motiv. Om du tittar på den här bilden så ser du att det finns en distinkt förgrund som här är Maria som fotograferar, ett tydlig motiv som är den gravida modellen som vi hade med oss och en tydlig bakgrund med skogen och träden, att utnyttja det faktum att en bild kan ha olika lager är väldigt spännande och kan ge både djup och mer spänning åt din bild, det finns massor av olika sätt man kan jobba med det här men vi kommer ta upp två stora anledningar till att lära sig att utnyttja lager inom sitt fotograferande, ett två huvudsakliga saker du kan använda det till, antingen för att skapa djup i din bild, eller för att utnyttja lager för storytelling, ofta gör man det av båda anledningarna samtidigt men vi har valt att dela upp det tydlighetens skull. – En bild kan ju ha hur många lager som helst egentligen, men för våra syften här och nu så räcker det gott och väl med att prata om förgrund, motiv och bakgrund. Filip, du har med dig tre bildexempel. – Ja det har jag, här har vi en bild på Paul, en av våra frilanslärare, kan du identifiera någon form av förgrund och bakgrund och motiv här. – Vi har ju en förgrund med sallad, drickor, ni sitter på en lunchrestaurang, Paul är ju motivet och sen har vi en bakgrund som skvallrar om att det finns stora fönster eller att det är en uteservering. – Jaa, lite härlig vår- eller sommarkänsla det behöver inte vara svårare än så. – Här, vad händer här? – Här har vi ju en jätteläcker bild på Linnea som står och målar om ett hus, där penseln blir en tydlig förgrund och sen är det någon som står i bakgrunden och påtar i trädgården. – Ja, det är lite radhuskänsla över bilden och det skvallrar då om att vi målar om och att Linnea är väldigt glad över att få vara med och måla om, jag har en tredje bild också, här är det inte fullt lika tydligt med vad som är motiv och vad som är bakgrund, en landskapsbild, hur känner du kring lagren i den här bilden? – Jag ser att det är Munksjön i Jönköping och här har vi en förgrund där de här stora stenarna ligger utmed strandkanten. – Och sen finns det egentligen inte nåt distinkt huvudmotiv och nån distinkt bakgrund utan det här arbetar mer som en helhet, så att det blir som en förgrund och ett motiv bara. Motiv och bakgrund kommer som regel automatiskt när den ovane fotografen ofta lämnar bildens förgrund helt outnyttjad, fotografier är, i alla fall just nu när vi spelar in det här, nästan uteslutande tvådimensionella, men genom att utnyttja bildens förgrund så kan du som fotograf simulera den här tredje dimensionen och hjälpa tittaren att få en känsla av djupet i bilden. Ett populärt fototrick för att göra sin bild mer intressant är att fotografera genom nånting, till exempel växtlighet som jag har gjort med Maria här, här har hon äppelträdens löv framför sig, men även precis där jag står och fotograferar med min kamera så är det också löv som jag har valt att fotografera igenom, likadant har jag fotograferat genom lite växtlighet när jag har fotograferat det här paret uppe i Stadsparken i Jönköping och då har jag valt en stor bländare så att de här löven och förgrunden suddas ut och bara skapar som en effekt i bilden, om och hur mycket objekten ska överlappa varandra varierar så klart från fall till fall, en annan sak att leta efter när du fotograferar landskapsbilder är när atmosfären gör så att berg eller landskap lite längre bort blir gradvis blekare, det skapar också en mer tredimensionell bild som de här bergen bakom Linnea när jag har fotograferat på Kanarieöarna, Fuerteventura. – Storytelling med lager går ut på att man har objekt på olika avstånd från kameran som tillsammans skapar en berättelse om bildens motiv, här på Moderskeppet till exempel så vill vi ofta med en bild berätta att en lärare har varit här och spelat in en ny kurs, då tar vi bilder med inspelningsutrustning i förgrunden och läraren i fokus framför. – Lärdomen från det här avsnittet: Reflektera över och använd dig av olika lager i dina bilder, därmed inte sagt att du ska tvinga in nåt slumpmässigt i förgrunden bara för sakens skull, för det kommer bara störa, utan fundera på hur din förgrund hjälper till att göra din bild finare eller göra din bilds berättelse tydligare.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter