Bildkomposition - Landskapsbilder

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Bildkomposition - Landskapsbilder

Från kursen: Bildkomposition för fotografer

Leta efter vackra formationer eller ledande linjer som hjälper din komposition och som gör ditt landskap mer intressant.
Köp medlemskap
Landskapsbilder är en av dom absolut populäraste motiven inom fotografi. Det är lockande att fånga naturens vackraste och imponerande vyer. En rosa kvällshimmel eller ruskigt åskoväder lockar fram fotograferingslustan hos alla med någon form av kamera och konto på sociala medier. – Det är tveklöst mest objektivet för landskapsfoto är vidvinkelobjektivet. Det är inte svårt att lista ut varför. Du vill ju fånga så mycket som möjligt av det som finns framför dig. Du vill vanligtvis skapa djup i din bild. Vidvinkeln hjälper dig med båda dom här sakerna. Ett väldigt vidvinkligt objektiv har också något som kallas distorsion. Objektivet avbildar världen med lite skeva proportioner i kanterna av bilden. Objekt i kanterna dras ut. De här lätt utdragna kanterna på bilden som skapas av distorsion. Det hjälper dig snarare än stjälper dig. Eftersom det skapar sugande känsla i bilden mot mitten. – Det finns ett bra exempel på just det här i den här svart/vita bilden, som Patrik har tagit. Här ser man på molnens formationer och molnens rörelser in mot mitten av bilden. Att dom är lite mer utdragna mot kanterna. Och det ger en häftigt sugande in mot bilden här. Hur tror du han har tänkt i övrigt med kompositionen i den här bilden? – Här är det symmetrin som är det centrala. Att det spegelblanka vattnet speglar den vackra skogen, molnen dom här fina formationerna på molnen. Där man ser ljuset spricker upp bakom dom. Just att dom här oregelbundna mönstret i molnen, är ju samma som syns i trädtopparna. Sen är det också en fin balans mellan ljus och mörker. – Vi kan konstatera att han varit ganska noggrann när han har kontrollerat hur rak horisonten är i den här bilden. Det absolut första och bästa tipset vi har till dig, som vill skapa mer spännande landskapskompositioner. Är att sänka kameran och leta efter spännande förgrunder. Fina vyer är inte så svårt att hitta, det kan nästan alla. Men att komponera en vacker vy med en förgrund som bidrar på något sätt. Är betydligt svårare. Du ska jobba med bildens lager, alltså. Leta efter vackra formationer eller ledande linjer som hjälper din komposition och gör ditt landskap mer intressant. Här har jag tagit ett bildexempel på det också. Har du någonting att säga om den här bilden, Camilla? – Den har den raka horisonten, fint placerad enligt tredjedelsregeln. En c-kurva, där vatten möter klippor. Här har ju vattnet genom slutartiden fått det här mjölkvita. Det väldigt mjuka som blir kontrast till det hårda. Det blir också som en negativ yta som då balanserar upp bilden. Balans blir det också av stenarna nere till höger i förgrunden, som balanserar upp klipporna. – Och det syns ju här att han verkligen har jobbat med sin förgrund. Att dom här stenarna är med är ju viktigt för den här kompositionen. Just för det här som du säger, med balansen. För att balansera upp klippformationen. – Balans är ju viktigt även genom landskapsfoto, naturligtvis. Fundera på vad olika objekt i din komposition väger. Och hur du kan distribuera dom så att bilden får balans och inte trillar åt något håll. Kom ihåg att det kan gå lika fint att balansera upp ett objekt i bakgrunden. Till exempel ett berg med ett objekt i förgrunden. Som i exemplet här, en sten. Om de har någorlunda samma storlek i bildytan, så balanserar de varandra kompositionsmässigt. Trots att det såklart är lite skillnad på vikt och storlek i verkligheten. – Vi har en till bild här. När vi pratar om ledande linjer, du pratade om c-kurvan innan. – Här har vi en s-kurva. – En väldigt tydlig s-kurva som Patrik har hittat. Som hypnotiserar, som leder in blicken. – Ett annat kick as tips när det gäller molnen på himlen. Är att använda dig av långa slutartider för att smeta ut himlen. Det här är framförallt användbart när molnen kommer mot dig. Vidvinkelns distorsion kommer att skapa diagonala super dramatiska, molnformationer vid lite längre slutartider. Om du är vid kusten kommer även vattnet att få en spännande struktur. Av den lite längre slutartiden. Precis som vi såg på Patriks bild här tidigare. Testa att ta samma komposition med en kort slutartid, och en med till exempel 1 halv minut. Skillnaden på bilden kommer vara enorm. Troligtvis behöver du använda ett ND-filter på ditt objektiv. För att inte din bild ska bli överexponerad vid en sån lång slutartid. Jag har en avslutande bild som jag skulle vilja diskutera lite kort med dig också. Hur tänker du kring den här bilden, Camilla? – Här är det väldigt ledande linjer. Det är en kraftig horisont som ligger på tredjedelen. Sen har vi en stabil, rak linje rakt in i mitten av bilden. – Jag tycker också att det är spännande med kontrasten med piren, som är väldigt rak och statisk. Och dom lite mer organiska formerna hos stenarna. Just också att inte stenarna fortsätter rakt ut. Utan dom har en liten svängning inåt höger i bild. Det blir en bra kontrast mot det raka och statiska. Den kraftiga, ledande linjen.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter