Brännvidd och bildkomposition

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Brännvidd och bildkomposition

Från kursen: Bildkomposition för fotografer

Objektivets brännvidd påverkar mycket i en bild. Vad ska du använda? Vidvinkelobjektiv, normalobjektiv och teleobjektiv?
Köp medlemskap
En ganska hemlig och mystisk sak med systemkameror är att man kan byta objektiv på dem och därmed också byta brännvidd, brännvidden är objektivets millimetertal och anger hur bred vinkel av verkligheten som kameran och objektivet visar för kamerasensorn, funktionen varierar beroende på hur stor sensor du har i din kamera och de millimetertal vi kommer nämna i den här filmen gäller för en fullformatssensor, så du får dubbelkolla vad motsvarigheten är på de här millimetertalen i din kamera om du har en mindre sensor, den ovane fotografen kanske tänker vad det har med zoom att göra, att välja ett visst objektiv av någon annan anledning än att slippa röra på sig så mycket känns kanske lite onödigt för den här personen, jag har ofta ett 50mm objektiv monterat på min kamera och när någon kompis, som bara fotograferar med mobilen vanligtvis, får den här kameran i händerna så är ofta första frågan: Men Filip, hur zoomar man? Och när jag säger att man inte kan zooma med det här objektivet så får jag ofta en väldigt märklig blick till svar. – Men objektivets brännvidd påverkar så klart väldigt mycket i en bild och ett medvetet val av brännvidd spelar stor roll i bildskapandet, tre huvudsakliga kategorier finns, du har vidvinkelobjektiv med låga millimetertal, normalobjektiv med millimetertal runt 50mm, och teleobjektiv med runt 70mm och uppåt. – Jag har tagit två bilder på Linnea här, den vänstra är tagen med ett vidvinkligt 14mm objektiv och den högra med ett 200mm teleobjektiv. Vad skulle du säga den största skillnaden är på de här bilderna, de är ganska olika? – Ja, de är väldigt olika. I den vänstra bilden syns ju hela Linnea, och all skog och väg och allt runt omkring henne syns väldigt mycket. – Väldigt mycket bakgrund skulle man kunna sammanfatta det här med, om vi tittar på nästa bild då. – Ja där ser man inte ens var hon är nånstans, där är bakgrunden utsuddad. – Jaa, och nästan inga detaljer över huvud taget, nästan ingenting som avslöjar var hon är nånstans som du sa, och här tog jag lite bilder på Maria när vi var ute och fotograferade, med tre stycken olika millimetertal, 24mm, 50mm och 105mm. Vad kan du dra för slutsatser av de här bilderna? – Det känns ju nästan som att bakgrunden liksom flyttar fram i bilderna. – Precis så. När man kollar på den vänstra bilden så är det väldigt, väldigt långt avstånd mellan träden till exempel och den här lilla kurvan som är i stigen ser ut som att den är flera hundra meter bakom henne och om man går över till den allra mest högra bilden så är ju både utrymmet mellan träden betydligt mindre och kurvan ser ju ut att vara betydligt närmare henne också. – Om du inte fotograferar alltför nära så är det alltså bakgrunden som är det som förändras mest när man skiftar brännvidd och behåller samma bildutsnitt, vidvinkel plockar fram bakgrunden och tele städar bort den, vill du ha mycket eller lite bakgrund i din bild. – Om man vill ha med mycket av bakgrunden i sin bild varierar ju helt och hållet från bild till bild, om du fotograferar mycket med olika brännvidder så kommer du att upptäcka hur extremt olika bilderna blir i känsla och du kommer att hitta den brännvidd som passar ditt sätt att fotografera bäst, väldigt vidvinkliga objektiv har någonting som kallas för distorsion, vilket innebär att de förvränger verkligheten något och drar ut bildens ytterkanter, det här kan vara en fördel i till exempel landskapsfotografering där lite utdragna kanter nästan suger in tittaren i bilden och i landskapet och det skapar en häftig dramatik, den här bilden tog jag med ett 16mm objektiv, och det känns nästan som att alla moln är på väg in mot mitten och huset som vi målade om, ett vidvinkelobjektiv i porträttsammanhang är vanligtvis inte så användbart eftersom vi måste gå så pass nära och personens ansiktsuttryck dras ut och blir onaturliga och mindre attraktiva, Hampus var till exempel inte supernöjd med den vänstra bilden här. – Teleobjektiv kan vara fantastiskt till porträtt då de hjälper dig att i bildens kommunikation bara fokusera på personen på bilden och tar bort störande element i bakgrunden till exempel. – Det är en fantastisk möjlighet att kunna styra storleken på bakgrunden med hjälp av brännvidden, det öppnar upp stora möjligheter att komponera ihop motiv och din bakgrund till en spännande bildkomposition, här tog jag en exempelbild på Kristoffer, i den vänstra bilden använder jag 24mm på mitt zoomobjektiv, reflexskärmen blev då för liten för att kunna ringa in mitt motiv, men när jag istället backade undan och använde 85mm istället så kunde jag placera Kristoffers ansikte i reflexskärmens form och därför lägga extra kompositionsmässig fokus på just det. – I många fall begränsas du av objektivets millimetertal när det gäller hur nära du kan vara ditt motiv och fotografera, med till exempel ett 85mm objektiv så är det knepigt att fotografera inomhus eftersom du måste backa undan för att få med det du vill i en komposition. Det vi vill att du ska ta med dig från det här avsnittet är att valet av brännvidd är otroligt viktigt för hur din bild kommer att se ut och upplevas, det här är en hel vetenskap men grundprincipen är ganska enkel, vill du visa avstånd mellan objekt och ha mycket bakgrund i din komposition så väljer du vidvinkel, vill du istället minska avståndet mellan objekt i din komposition och städa bort bakgrunden så väljer du teleobjektiv, det finns som sagt mycket mer tekniskt att lära om objektiv och för dig som vill lära dig mer om det så har Filip gjort en kurs om just det här på Moderskeppet.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Foto

4,9

i betyg av 238 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har 8 sajter med medlemskap. Det ger Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet.

Om ModerskeppetKontaktOm personuppgifter